Totaal aantal pageviews

vrijdag 26 april 2013

Fochterloërveen

Het Fochterloërveen is èèn van de weinige overgebleven grote hoogveengebieden die ons land nog rijk is.
Ik was er nog nooit geweest maar maandag moest ik in Appelscha zijn en dus heb ik op de terugweg een stukje Fochterloërveen meegepikt.
Het grenst direct aan landbouwgebied en beide gebieden staan lijnrecht tegenoverelkaar.
Het Fochterloërveen heeft vooral behoefte aan nattigheid en moet dit water ook lang vasthouden, tenminste als je het huidige karakter van dit stukje Nederland wil bewaren. Maar aan voedingsstoffen moet er het liefst zo weinig mogelijk naartoe , dus geen stikstof ed. en laat dat nu juist op grote schaal gebruikt worden in de aangenzende landbouwgebieden. En daar willen ze het grondwater het liefst zo laag mogelijk houden.
Daarom moeten er wat kunstgrepen worden toegepast om te zorgen dat het water niet wegstroomt naar de naastgelegen landbouwgebieden


Deze pollen houden van natte voeten, Ik weet niet wat het is, het kan Èènarig wollegras zijn. Zoals je op de foto kunt zien was het niet makkelijk om het op je gemak te bekijken zonder kletspoot op te lopen maar ik zie per stengel maar èèn pluim dus ik er maar vanuit dat het klopt.

Kraaiheide in bloei dit staat gelukkig op de wat drogere
plekken 
En dit vond ik persoonlijk wel een klein hoogtepunt: de Groene zandloopkever.
Deze beestjes zijn niet echt kenmerkend voor het Focterloërveen , je kunt ze in allerlei gebieden op  zandpaden tegenkomen. Ik zie ze niet zoveel ondanks het feit dat ze niet echt zeldzaam zijn. En als ze dan ook nog eens gewillig willen poseren ben ik een gelukkig mens.

Lekker languit in de zon middenin het Fochterloërveen op een zandpad achter zo`n mooi beestje aankruipen,meer heb ik niet nodig voor een geslaagde middag, ik zou er een hele week kunnen doorbrengen.

En nog tijd tekort komen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers