Totaal aantal pageviews

woensdag 2 november 2011

Nieuwe soort !!

Ik ga dit tenmpo van posten op mijn nieuw adres natuurlijk niet volhouden, maar om dit nieuwe"blog-adres" even een vliegende start te geven en omdat ik al sinds de zomer m`n schrijei niet meer kwijt kon volgen de blogs elkaar nbu in rap tempo op.
Maar zoals gezegd dit houd ik nier erg lang vol, èèn keer in de week is voor mij voldoende en dan moet ik ook nog maar een geschikte foto erbij hebben. nu put ik maar even uit mijn archief, dus als er al een keer een eerder geposte foto bij zit;mijn excuus daarvoor.

De foto van hieronder is al enige jaren oud en volgens mij heb ik hem nog niet eerder gebruikt.
Meestal als ik een beestje zie heb ik hem of al eerder gezien of op een plaatje reeds bekeken,Zo niet dan weet ik toch meestal wel in welke richting ik moet zoeken.

Maar dit beestje had ik nog nooit gezien noch wist ik van het bestaan van deze familie of groep.
toen ik hem in de Eemshaven vond in aangespoeld rommel dacht ik eerst dat het een plastic speelgoedbeestje was, zoiets als  kinderen wel eens uit een snoep-automaat halen (weinig rommel voor veel geld), maar nadere bestudering leerde mij dat het toch echt een levend beest was. Ik heb hem snel op de foto gezet en thuis gekomen via het internet kwam ik erachter dat het een zg. Michelinnmannetje (Pycnogonum littorale) was.

Deze diertjes zijn familie van de Zeespinnen (geleedpotigen), ze komen voor langs de kust en leven van Zeeanemonen en Zeekomkommers, deze worden aangeprikt en uitgezogen middels het slurfje.
Volgens  Soortenbank.nl is de soort de laatste jaren zeldzaam geworden in Nederland.

Ik heb hem daarna ook nog nooit weer gevonden, maar ik weet dat ze in de Eemshaven kunnen voorkomen.

 

Toch mooi dat je in Nederland nog onbekende soorten kunt tegenkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers