Totaal aantal pageviews

zondag 6 november 2011

Haarst

Je zou het niet zeggen met de temperaturen van de afgelopen dagen maar de herfst is toch echt begonnen.
Zomer in oktober en lente in november, het moet niet veel gekker worden. Als we nu maar een gewone (lees: koude) winter krijgen ben ik tevreden.
De natuur gaat zijn eigen gang, de bladeren vallen wat later en ook het insectenspul vliegt je nog regelmatig om de oren.
Maar toch ontkomt de natuur niet aan de wisseling van het de seizoenen. Paddestoelen die het hele jaar ondergronds werken komen in de herfst op om hun sporen te verspreiden.

En je ziet dat de opruimers van de natuur zelf ook weer opgeruimd worden, getuige de vraatsporen aan deze hoedjes, Dit alles onder het motto : Opgeruimd staat netjes.
het symbool van de herfst is de paddestoel, alhoewel je paddestoelen eigenlijk in elk jaargetijde welk kunt zien is de herfst de toptijd voor mycologen.
Samen met een weggeteerd blad een mooi herfstplaatje
Insecten die nu nog rondvliegen leven niet zo heel lang meer.
Het volgende beestje trof ik aan op de stengel van een brandnetel, eerst dacht ik dat hij nog leefde  maar algauw zag ik dat hij -ondanks het feit dat hij nog op z`n poten leek te staan- niet meer in leven was.
Verschrompeld, weggeteerd, al enigszins beschimmeld heeft deze steltmug al staande op een brandnetel zijn laatste adem uitgeblazen.

Steltmuggen lijken op Langpootmuggen, maar verschillen hiermee door het ontbreken van een verlengde snuit.
Ik dacht wel op een soortnaam te kunnen uitkomen maar ik als op Wikipedia dat er in Nederland zo`n 144 soorten kunnen voorkomen. En aangezien dit familielid van de mug niet echt in de belangstelling staat van de gemiddelde nederlander en door zijn uiterijk ook niet echt aaibaarheidsgevoelens opwekt is er weing van te vinden op het internet.
Uiteraard is er ook voor deze soort wel een select groepje kenners te vinden maar ik weet uit ervaring dat het determineren van dit soort beestjes aan de hand van een foto een moeilijke zo niet onmogelijke zaak is.
Daarom laat ik het maar bij zijn familienaam:
een steltmug, hier in levende lijve.

Wereldwijd zijn er zo`n 10494 soorten van deze familie bekend. Lijkt mij dat er dus mensen moeten zijn die hun levenswerk ervan gemaakt hebben om deze familie te beschrijven.
Respect daarvoor,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers