Totaal aantal pageviews

maandag 31 oktober 2011

Vale ouwe

Ik heb de neiging om het gebied waarin het laatst gestruund heb direct te bestempelen als " èèn van de mooiste gebieden die ik ken", deze kwalificatie gaf ik al mee aan Ameland, Texel, Schiermonnikoog, Lauwersmeer, Dwingelderveld, de Vechtstreek, enz enz. En nu wilde ik alweer beginnen met ; Dit is èèn van de ... etc.. beetje overdreven dus, maarrrr, de Veluwe blijft toch èèn van ons lands mooiste natuurgebieden.
Het is al een tijdje geleden en de zomer was niet om over naar huis te schrijven maar toch zaten er in onze vakantie op de Vale Ouwe een paar dagen tussen met flink wat zon, en dan zijn de bossen en heidevelden prachtig om in rond te struunen..
Maar ook de omgeving van Bergum in Friesland viel mij ondanks het vooroordeel dat Friesland vooral plat, vlak en winderig is erg mee. het is een coulissenlandschap met vrij veel fiets-en wandelpaden, kortom weer een prachtig stukje nederland.
Alleen de taal heb ik wat moeite mee, Bergum,Burgum,Eastermaar,Eastermoor,Oostermeer of maar, de Tom-Tom werd er helemaal gek van.
Ik werd op een gegeven moment aangesproken wat klonk als "fjauertreienseistig"of zoiets. Aangezien ik voor een kassa stond had ik al snel door dat het waarschijnlijk het bedrag was dat ik moets betalen, maar om de kassière nu een briefje van twintig te geven om op die manier door het wisselgeld te tellen erachter te komen wat er nu precies gezegd werd, dat ging mij te ver. Dus vroeg ik maar of ze het in het nederlands kon herhalen omdat ik uit de buurprovincie kwam. Dit was geen probleem. maar het geeft wel aan dat je met een uurtje rijden al een taalgrens bent overgestoken.
Earnewoude:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers