Totaal aantal pageviews

zondag 22 maart 2015

Piepers en Gorzen

Het gedoe rondom de piepers, zangertjes en gorzen is weer begonnen.
is het nu een Bosrietzanger of een Kleine karekiet. of toch een Snor? en kwedelt daar nu een Spotvogel of is het een Fluiter ?
Sommige soorten zijn makkelijk herkenbaar.
Zoals deze Rietgors
Hooguit is het vrouwtje Rietgors te verwarren met een een ander soort gors. Dit is dus een mannetje

Moeilijker is het volgende geval. Deze vogel zat rustig op een tak maar wel wat ver weg.
Dan zit er natuurlijk het èèn en ander aan takwerk voor en heb je te maken met tegenlicht. Dit alles zorgt ervoor dat ik wat twijfelachtig ben over mijn determinatie.
Ik denk/gok/hoop op een boompieper
Het laatste twijfelgeval is een zangertje uit het rijtje Goudhaan,Bladkoning of Pallas`Boszanger.
Vuurgoudhaan kon ik uitsluiten maar voor de andere moest ik diverse zelf gemaakte foto`s doorspitten voordat ik tot de conclusie kwam dat het een Goudhaan was.
De Goudhaan is het kleinste vogeltje van Europa.
Niet schuw maar door zijn extreme beweeglijkheid (hij zit geen seconde stil) een ramp om het een beetje "schier"op de foto te krijgen.
En als je dan geen last hebt van een takje dan zit er wel de schaduw van een tak voor. Gelukkig is het seizoen net begonnen. Herkansing is mogelijk.

NB. De tweede foto laat een Koperwiek zien, zat er dus mijlenver naast!!! Enfin zoals ik al zei,"het seizoen duurt nog wel even". Tijd genoeg om bij te spijkeren



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers