Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 februari 2013

Zeecypres

Dit struikje vond ik een tijdje terug bij de Eemshaven. Het leek mij in eerste instantie op een stuk verdroogd zeewier maar ik besloot toch om het mee te nemen en thuis eens te kijken of ik de juiste naam kon vinden.
En warempel na enig speurwerk op het internet kwam ik erachter dat dit een zogenaamde Zeecypres was of zijn. Zeecypres bestaat uit een grote hoeveelheid poliepen die samen een kolonie hebben gevormd.
Een poliep is een soort holtedier net als bijvoorbeeld de kwal en de zeeanemoon.

Over zijn leefwijze is maar bitter weinig geschreven, ik kon het niet vinden tenminste..en over hoe deze beestjes zich precies voortplanten ? Raadselachtige dieren zwemmen (of juist niet) daar rond voor onze kust en het kost redelijk wat zoekwerk op het internet om die raadsels te ontrafelen, als het al lukt.

Kolonievormende poliepen (zoals onze Zeecypres) planten zich ongeslachtelijk voort, de knoppen snoeren zich af en vormen vrijzwemmende meduse, die zich echter wel weer geslachtelijk voortplanten.  Het resultaat hiervan, de Planulalarve, zet zich weer vast op harde ondergrond en vormt weer een Zeecypres.
Hèhè wat een ingewikkeld verhaal om het sexleven van een poliep te schetsen.

In ben me ervan bewust dat de nederlandse taal en/of onze verbeeldingskracht tekortschiet om dit vreemd liefdsleven eenvoudig te beschrijven. Over kwallen hoop ik later nog eens wat meer te schrijven.
Eigenlijk zouden er eens wat meer natuurdocumentaires over onze eigen flora en fauna moeten worden gemaakt. Ik bedoel het is best leuk om te zien hoe de Gnoe`s voor de -ik weet wel niet hoeveelste keer- door de Serengeti draven en hoe een orka een zeerob op het strand snaait maar de afloop is bij iedereen bekend.
Vandaar deze oproep:
Televisiemakers: maak eens een duik in onze eigen tuin en het liefst over de niet aaibare beestjes en verras ons eens!!
Terug naar onze kolonie.
De Zeecypres komt voor vanaf de laagwaterlijn tot minstens op een diepte van 100 meter en is algemeen in onze wateren. Het struikje kan zo`n 60 cm groot worden en bestaat uit meerdere "boompjes".
Zijn wetenschappelijke naam is : Sertularia cupressina .

En zo ziet hij eruit:

En alhoewel de hele kolonie is uitgestorven staat hij best decoratief bij ons op de vensterbank.

2 opmerkingen:

  1. begrijp ik het nou goed, dat uit de zeecypres een kwal komt, die weer na geslachtelijke voortplanting larvjes maken, die daarna weer nieuwe zeecypresjes worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, kwal en Zeecypres zijn verschillende dieren, maar wel met een soortgelijke vorm van voortplanten. Kwallen beginnen hun leven ook als poliepje, Moet zelf ook eerst weer in deze materie duiken om precies te weten hoe het zit.

    BeantwoordenVerwijderen

Volgers