Totaal aantal pageviews

maandag 12 maart 2012

Oling

Helaas woon ik niet op loopafstand van Oostvaardersplassen, de Hoge Veluwe, Dwingelderveld, of èèn van die andere bekende natuurgebieden van Nederland. De echte afstand is niet zo groot maar door de almaar stijgende benzineprijzen wordt de virtuele afstand steeds groter.
Ik moet het doen met de Olingerpolder. Geen Dam of Edelherten, geen Wilde zwijnen, geen zandverstuivingen of heidevelden, geen Adder, Gladde of Ringslang. Om over Boomkikkers of Vliegende herten maar te zwijgen. Een overvliegende Kraanvogel behoort nog tot de mogelijkheden maar voor echt intressante soorten moet je hier niet zijn.... en toch...
Afgelopen week struunde ik langs een boerenpad richting het Eemskanaal en ondanks de afwezigheid van al die voornoemde Rode lijst soorten en/of publiekstrekkers heb ik genoten van die korte wandeling.
Behalve een Bergeend, wat hazen en een paar Kievitten was er niet veel bijzonders te zien en toch had ik het gevoel dat de natuur vlakbij was.
In een kleine sloot wemelde het van Zwarte waterspringstaarten en je kunt je best even afvragen hoe het toch mogelijk is dat zo`n nietig insectje de afgelopen winter heeft overleefd, ze zaten bijelkaar op het wateroppervlak en het leek alsof ze zaten te genieten van de eerste warme zonnestralen. wat dat betreft zijn ze net mensen want die zitten ook bij de eerste zonnestralen alweer op de terrassen, lekker dichbij elkaar want echt warm is het natuurlijk nog niet.
de springstaart is een oeroude insectenorde, die laat zich niet zomaar verjagen door een beetje winter.
En deze beestjes hebben toch maar mooi "mijn" polder uitgekozen om te wonen.
Samen met de Hazen en Kievitten en vast ook nog de talrijke soorten die ik niet heb gezien maar die er vast wel zijn maken zij  een wandeling door een -op het oog- saaie boerenpolder best wel weer een mooie natuurbelevenis.
Dit alles hier en daar gestoffeeerd met wat Speenkruid en afgemaakt met een mooie zonsondergang maakt zelfs van een saaie polder een boeiend natuurgebied.
Je moet het willen zien....(`t is gratis)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers